Subota, 30 Novembra, 2024

Bh. prevoznici brže i jeftinije do odredišta: Na ljeto primjena carine bez papira

Prevoznici iz BiH od ljeta će mnogo brže i jeftinije stizati do krajnjeg odredišta jer 1. jula ove godine počinje primjena carine bez papira.

Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) BiH bi u prvom kvartalu 2021. godine, kako su istakli, trebalo da postane sertifikovano tijelo za izdavanje digitalnog kvalifikovanog potpisa, prije svega za obveznike indirektnih poreza, a onda i za ostalu poslovnu zajednicu.

Podsjetili su da od 1. jula počinje primjena novog Zakona o carinskoj politici, koji podrazumijeva carinu bez papira.

“Kako bi dokumenti iz carinskih postupaka imali pravnu valjanost, potrebno je da budu ovjereni digitalnim kvalifikovanim potpisom. Zato će svi carinski obveznici koji učestvuju u postupcima provoza robe morati prvi da imaju novi digitalni kvalifikovani potpis, jer će od 1. jula takvim potpisom ovjeravati svoje dokumente u postupcima prevoza”, kazali su u UIO BiH.

Dodali su da to znači da će se uskoro početi sa podnošenjem zahtjeva UIO za dobijanje digitalnog kvalifikovanog potpisa.

“Novi kompjuterizovani prevozni sistem (NCTS), odnosno carine bez papira, prvih godinu dana će se primjenjivati na nivou BiH, nakon čega bi zemlja trebalo da postane i članica Konvencije na međunarodnom nivou. Početak primjene NCTS-a poslovnoj zajednici u BiH značiće ubrzanje svih carinskih procedura i smanjenje troškova”,pojasnili su u UIO.

Predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić kaže za “Glas Srpske” da će novi kompjuterizovani prevozni sistem prevoznicima mnogo značiti, jer ih ogromne gužve na granicama mnogo koštaju.

“Carina bez papira biće jedno veliko olakšanje za sve prevoznike, jer za vrijeme koliko sada čekamo na graničnim terminalima dok se roba carini, možemo doći do Njemačke. To su ogromni gubici”, kazao je Grbić.

Dodao je da će, ukoliko to zaista zaživi i u BiH, manje prevoznika svoje firme “prebacivati” u zemlje Evropske unije.

Prevoznik iz Gradiške Gligo Čikić kaže da se nikad ne zna koliko će se koji vozač zadržati na granici.

“Na primjer, kad je u pitanju prevoz mlijeka i mliječnih proizvoda, zna se čekati i po ko zna koliko časova, što vozačima stvara probleme kod arbajt sati. Recimo, moji kamioni idu u Kozarsku Dubicu u sedam sati na utovar mlijeka i mliječnih proizvoda, koje voze u Crnu Goru, a carinjenje završe u 19 časova. Tako da vozači taj dan faktički više ne mogu voziti”, kazao je Čikić.

Prema riječima Nikole Grbića, najveće gužve su na carinskim terminalima u Gradišci i Rači, gdje vozači čekaju i po 24 sata. Za razliku od BiH, Grbić kaže da je carina robe u zemljama Evropske unije davno pojednostavljena, te da se ti poslovi obavljaju za vrijeme utovara.

RTV Slon/Akta.ba

VIJESTI

Najnovije vijesti