Iako se direktno vezuje za pokretanje i vođenje poslovnih aktivnosti poduzetništvo u svojoj osnovi predstavlja način razmišljanja i osim u ekonomiji, važno je i u svim drugim oblastima života. Zbog toga se o njegovim osnovama danas, u razvijenom svijetu, djeca upoznaju već u vrtićima. U Bosni i Hercegovini poduzetništvo se kao predmet na fakultetima uvodi tek 2003. godine, a danas ga ima i u srednjim školama. Nažalost, neujednačeno i po pitanju sadržaja i po pitanju metodologije izvođenja, zbog čega se nametnula potreba za inoviranjem srednjoškolskih nastavnih planova i programa. U Tuzlanskom kantonu taj je proces u završnoj fazi.
“U tom planu i programu poduzetništvo će imati svoje jako bitno mjesto i ono će se tretirati kao općeobrazovni predmet. I danas se ono izvodi u većini srednjih škola u Tuzlanskom kantonu, ali je to plod nekih projekata. Nisu planovi i programi, odnosno programski sadržaji, bili ujednačeni i ostavljeni su na volju nastavnicima kako oni smatraju da to treba uraditi. Međutim, mi znamo da je poduzetništvo jedna od osam ključnih kompetencija i da je za to jako bitno obrazovanje“ ističe Hariz Agić, stručni savjetnik u Pedagoškom zavodu Tuzlanskog kantona.
Do sada su o poduzetništvu u Tuzlanskom kantonu učili uglavnom srednjoškolci koji se školuju za neki od smjerova u okviru ekonomske struke. Profesori koji predaju poduzetništvo svjesni su potreba za vlastitom edukacijom ali i unapređenjem nastavnih sadržaja s ciljem praćenja stalnih promjena koje se događaju i u ovoj oblasti.
“Mi nekako jako sporo napredujemo i to se doslovno vidi u školstvu, a specifično u samom poduzetništvu. Pošto sve se svodi na onaj rizik – prvi put nešto primjenjujemo i sada kako ćemo to ostvariti. Većina nas, i ja se prvo malo povučem, pa onda promislimo, pa uradimo. Poduzetništvo zahtijeva određene rizike i to je jednostavno takav život. Ili jeste ili niste” kaže Mirza Forić profesor ekonomske grupe predmeta i informatike u Mješovitoj srednjoj školi u Čeliću.
Već od naredne školske godine svi srednjoškolci u Tuzlanskom kantonu će dobiti određena znanja iz poduzetništva. No, svi se slažu, da se mora naći najbolji model kako to ne bi bilo dodatno opterećenje za učenike. Praksa u svijetu je da se poduzetništvo može izučavati kao poseban predmet ili kao modul u okviru postjećih nastavnih predmeta.
“Bit je da se učenici educiraju o načinu poduzetničkog promišljanja, primjera radi da umjesto da čekaju da se nešto dogodi da promišljaju kako će se to dogoditi. Mi to zovemo proaktivnost. Ili recimo da se oslobode straha od promjena, a kada se oslobode straha od promjena onda navire i kreativnost. Tako da ima tu mogućnosti. Ja sam uvjeren da će Pedagoški zavod Tuzlanskog kantona uz pomoć i Ministarstva i Univerziteta u Tuzli doći u priliku da na najbolji mogući način nađe mjesto poduzetništva i poduzetničkog učenja unutar srednjih škola Tuzlanskog kantona“ ističe profesor Bahrija Umihanić, šef Katedre za poduzetništvo na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Tuzli.
U cilju što bolje pripreme za kvalitetnu realizaciju nastave poduzetništva danas je počela trodnevna obuka za profesore u Tuzlanskom kantonu. Dio je to projekta „Boljom upravom do bržeg ekonomskog rasta“ koji finansira Vlada Kraljevine Norveške, a provodi Razvojni program Ujedinjenih nacija (UNDP) u našoj zemlji. Osim u Tuzlanskom projekat se provodi u još četiri kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine.
RTVTK