{"id":47304,"date":"2021-04-02T07:47:06","date_gmt":"2021-04-02T07:47:06","guid":{"rendered":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/?p=47304"},"modified":"2021-04-02T07:47:23","modified_gmt":"2021-04-02T07:47:23","slug":"danas-je-2-april-svjetski-dan-svjesnosti-o-autizmu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/danas-je-2-april-svjetski-dan-svjesnosti-o-autizmu\/","title":{"rendered":"Danas je 2. april, Svjetski dan svjesnosti o autizmu"},"content":{"rendered":"\n
Zbog prirode nastanka i manifestacije, autizam je vrlo slo\u017een zdravstveni poreme\u0107aj. Glavne karakteristike autizma su slaba ili nikakva socijalna interakcija i komunikacija, ograni\u010deni i ponavljaju\u0107i obrasci pona\u0161anja.<\/p>\n\n\n\n Prvi znaci autizma se vide jo\u0161 tokom ranog djetinjstva, a prepoznaju se u prve tri godine djetetovog \u017eivota. Iako nema slu\u017ebenih podataka koliko je djece sa autizmom u Bosni i Hercegovini, pretpostavlja se da ih je vi\u0161e hiljada.<\/p>\n\n\n\n Statistike evropskih udru\u017eenja govore da od hiljadu (1.000) djece \u0161est ih ima pokazatelje autizma, navodi se u saop\u0107enju Instituta za zdravlje i sigurnost hrane Zenica (INZ), povodom 2. aprila, Svjetskog dana svjesnosti o autizmu.<\/p>\n\n\n\n Pokazatelji autizma<\/p>\n\n\n\n Stru\u010dnjaci su definirali i kako prepoznati da je dijete autisti\u010dno. Dijete nema \u201ebrbljanja\u201c do dvanaestog (12.) mjeseca \u017eivota, nema gestikulacije (poput upiranja prstom, mahanja rukom pozdravnih poruka i sli\u010dno) do 12. mjeseca \u017eivota, ne izgovara niti jednu rije\u010d do \u0161esnaestog (16.) mjeseca \u017eivota, niti izgovara spontane fraza od dvije rije\u010di do dvadeset \u010detvrtog (24.) mjeseca \u017eivota.<\/p>\n\n\n\n Osobenosti da je dijete autisti\u010dno su i gubitak bilo koje jezi\u010dne ili socijalne vje\u0161tine u bilo kojoj dobi, izostavljanje uspostavljanja kontakta o\u010dima s roditeljima, ne odazivanje na svoje ime, iako se na ostale zvukove iz okoline reagira, nezainteresiranost za drugu djecu, ali i za pli\u0161ane igra\u010dke.<\/p>\n\n\n\n Mogu\u0107i pokazatelji su i nemogu\u0107nost pra\u0107enja pokreta bli\u017enjih, zaostatak u socijalnom razvoju, stereotipni pokreti, odnosno pokreti bez svrhe, poput lupkanja rukama, vrtnje glavom, ljuljanja tijelom ili okretanja tanjira i sli\u010dno, tzv. \u201critualno pona\u0161anje\u201d, odnosno izvo\u0111enje dnevne aktivnosti uvijek istim redom, rutinski, poput reda obla\u010denja, te ograni\u010deno pona\u0161anje, tj. pona\u0161anje limitirano fokusom, interesom ili aktivno\u0161\u0107u, poput prevelike zaokupljenosti jednom igra\u010dkom.<\/p>\n\n\n\n Kako navode iz INZ-a, bitno je naglasiti i nekoliko \u010dinjenica koje svako dijete s autizmom \u017eeli da znate! Dijete je prije svega \u2013 dijete. Autizam je samo jedan od aspekata karaktera i ne odre\u0111uje ga kao osobu.<\/p>\n\n\n\n Njegovo prihvatanje stvarnosti je \u201eiskrivljeno\u201c, to zna\u010di da uobi\u010dajeni pogledi, zvukovi, mirisi, okusi i dodiri svakodnevice, koje vi mo\u017eda \u010dak i ne primje\u0107ujete, za to dijete mogu biti veoma bolni. \u010cak se i sama sredina u kojoj mora \u017eivjeti \u010desto mo\u017ee \u010diniti neprijateljska. Mogu ostavljati dojam povu\u010dene ili neprijateljski raspolo\u017eene osobe, ali se ustvari samo poku\u0161avaju za\u0161titi.<\/p>\n\n\n\n Stru\u010dnjaci roditelje i prijatelje autisti\u010dne djece mole da razliku \u201cne\u0107u\u201d (ja biram da nesto ne\u0107u) i \u201cne mogu\u201d (nisam to sposoban napraviti). Ne radi se o tome da dijete ne slu\u0161a upute, nego o tome da vas ono ne mo\u017ee razumijeti.<\/p>\n\n\n\n Autisti\u010dna djeca ne razumiju igre rije\u010dima, nijanse, dupla zna\u010denja, metafore i sarkazam. Ona razmi\u0161ljaju konkretno i jezik tuma\u010de \u2013 doslovno. Primjer \u2013 Za njih je vrlo zbunjuju\u0107e kad ka\u017eete da je ne\u0161to \u201ema\u010diji ka\u0161alj\u201c, kada nema ma\u010dke na vidiku. Ne shvataju \u0161ta zaista mislite kad ka\u017eete \u2013 \u201eovo \u0107e\u0161 ti lako napraviti\u201c.<\/p>\n\n\n\n Preporuke, upozorenja i savjeti<\/p>\n\n\n\n Stru\u010dnjaci upozoravaju da je neophodno biti strpljiv s ograni\u010denim vokabularom djece koja ne znaju rije\u010di koje bi opisale svoje osje\u0107aje. S druge strane, djeca mogu zvu\u010dati kao mali profesor ili filmska zvijezda, brbljaju\u0107i rije\u010di ili cijele scenarije koji su neo\u010dekivani za njihovu \u017eivotnu dob.<\/p>\n\n\n\n Preporuka roditeljima i prijateljima autisti\u010dne djece je da im pomognu u socijalnoj interakciji. Ohrabrite drugu djecu da ih pozovu da im se pridru\u017ee u igranju s loptom, mogu\u0107e je da \u0107e biti odu\u0161evljeni \u0161to su uklju\u010deni u igru. Najbolji su u igrama koje imaju jasan po\u010detak, tok i kraj.<\/p>\n\n\n\n Poku\u0161ajte otkriti \u0161ta je uzrok njihgovih \u201cispada\u201d, galame, koji su za njih same stra\u0161niji nego za vas, a doga\u0111aju se kad je jedno od njihovih \u010dula preoptere\u0107eno. Ako mo\u017eete razumijeti za\u0161to se ispad desi, onda se oni mogu sprije\u010diti.<\/p>\n\n\n\n Najbitnije je \u2013 pru\u017eite im bezuvjetnu ljubav. oni nisu izabrali autizam. Bez va\u0161e podr\u0161ke, \u0161anse da budu uspje\u0161ne i samostalne osobe su slabe. Uz va\u0161u podr\u0161ku i vo\u0111enje mogu\u0107nosti su ve\u0107e nego \u0161to mo\u017eda mislite. Tri su klju\u010dne rije\u010di, navode iz INZ-a \u2013 strpljenje, strpljenje i strpljenje.<\/p>\n\n\n\n Poradite na tome da gledate na njihov autizam kao na razli\u010ditu sposobnost, a ne na nesposobnost. Zbog pa\u017enje koju posve\u0107uju sitnim detaljima i sposobnosti da se iznimno fokusiraju mogu postati novi Ajn\u0161tajn (Einstein) ili Mocart (Mozart), a va\u0161e strpljenje, pomo\u0107 i razumijevanje \u0107e im u tome biti presudni.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Zbog prirode nastanka i manifestacije, autizam je vrlo slo\u017een zdravstveni poreme\u0107aj. Glavne karakteristike autizma su slaba ili nikakva socijalna interakcija i komunikacija, ograni\u010deni i ponavljaju\u0107i obrasci pona\u0161anja. Prvi znaci autizma se vide jo\u0161 tokom ranog djetinjstva, a prepoznaju se u prve tri godine djetetovog \u017eivota. Iako nema slu\u017ebenih podataka koliko je djece sa autizmom u […]<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":47305,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[9],"tags":[],"class_list":{"0":"post-47304","1":"post","2":"type-post","3":"status-publish","4":"format-standard","5":"has-post-thumbnail","7":"category-bih-i-svijet"},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/47304","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=47304"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/47304\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/media\/47305"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=47304"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=47304"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=47304"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/figure>\n\n\n\n