{"id":85033,"date":"2024-07-08T10:34:23","date_gmt":"2024-07-08T10:34:23","guid":{"rendered":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/?p=85033"},"modified":"2024-07-08T10:34:23","modified_gmt":"2024-07-08T10:34:23","slug":"potrosaci-u-bih-najvise-se-zale-na-komunalne-i-telekomunikacijske-usluge-na-cijene-gotovo-nikako","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/potrosaci-u-bih-najvise-se-zale-na-komunalne-i-telekomunikacijske-usluge-na-cijene-gotovo-nikako\/","title":{"rendered":"Potro\u0161a\u010di u BiH najvi\u0161e se \u017eale na komunalne i telekomunikacijske usluge, na cijene gotovo nikako"},"content":{"rendered":"\n

U prvih \u0161est mjeseci ove godine Institucija ombudsmana za za\u0161titu potro\u0161a\u010da u BiH zaprimila je preko 600 \u017ealbi potro\u0161a\u010da koje se uglavnom odnose na komunalne i telekomunikacijske usluge kao i usluge robe \u0161iroke potro\u0161nje.<\/p>\n\n\n\n

Na ova tri sektora otpada cca. 90 posto \u017ealbi u podjednakim omjerima, ocijenio je u razgovoru za Fenu ombudsman za za\u0161titu potro\u0161a\u010da u BiH Sa\u0161a Mari\u0107, dodav\u0161i da se preostalih 10 posto \u017ealbi odnosi na turisti\u010dki sektor (uglavnom avio karte ili hotelske aran\u017emane), financijski sektor (banke).<\/p>\n\n\n\n

Upitan \u017eale li se gra\u0111ani na cijene i la\u017ene popuste, tj. akcije, ka\u017ee kako je broj takvih \u017ealbi ispod 1 posto ukupno zaprimljenih.<\/p>\n\n\n\n

Broj takvih \u017ealbi, kroz nekoliko zadnjih nekoliko godina je u blagom padu jer osim \u017ealbi, kako ka\u017ee ombudsman, Institucija zaprima i komentare potro\u0161a\u010da koji isti\u010du da im se za razliku od prethodnih godina, u zadnje vrijeme u pravilu doga\u0111a, da kad do\u0111e do razlike cijena polica\/blagajna, trgovci ve\u0107inom primjenjuju jeftiniju cijenu prema potro\u0161a\u010du i ispri\u010davaju se za nastale propuste.<\/p>\n\n\n\n

\u201cBudu\u0107i da Institucija ombudsmana ve\u0107 \u010detvrtu godinu u suradnji s medijima provodi kampanju \u0161irenja potro\u0161a\u010dke svijesti kao i biranja pouzdanih trgovaca, pretpostavka je da i trgovci uo\u010davaju efekte zadr\u017eavanja potro\u0161a\u010da ispravnim i dobronamjernim pristupom\u201d, isti\u010de Mati\u0107.<\/p>\n\n\n\n

\u0160to se ti\u010de \u017ealbi na kvalitetu robe, ombudsman za za\u0161titu potro\u0161a\u010da isti\u010de da \u017ealbe variraju, od \u201cvalidnih\u201d gdje dolazi do lo\u0161e kvalitete kod skupih proizvoda ali i onih \u017ealbi gdje se potro\u0161a\u010di \u017eale na kvalitetu proizvoda koji su kupljeni ispod svake tr\u017ei\u0161ne cijene, gdje su i sami pristali na odre\u0111ene kompromise misle\u0107i da \u0107e pro\u0107i bolje (npr. kupovina brendiranih mobitela po zna\u010dajno jeftinijim cijenama koji su predvi\u0111eni za tr\u017ei\u0161ta van Europe).<\/p>\n\n\n\n

Mari\u0107 se osvrnuo i na \u0161rinkflaciju i skimpflaciju, pojmove koji zna\u010de smanjenje te\u017eine proizvoda uz iste ili vi\u0161e cijene, tj. smanjenje kvalitete proizvoda, uz zadr\u017eavanje cijene.<\/p>\n\n\n\n

Na \u017ealbe vezane za \u0161rinkflaciju i skimpflaciju potro\u0161a\u010di u BiH su poslali manje od 20 \u017ealbi (cca. 1%). \u017dalbe se kod \u0161rinkfalacije odnose na konstatacije smanjenih grama\u017ea proizvoda koje koriste godinama, a kod skimpflacije na telekomunikacijski i turisti\u010dki sektor (avio prevoz i smanjenje ponude unutar cijena avio karata), napominje ombudsman.<\/p>\n\n\n\n

Oba pojma postoje, dodaje, otkad ljudi trguju, ve\u0107 tisu\u0107lje\u0107ima, no dolaze i odlaze u razli\u010ditim razdobljima kriza. Posljednjih par godina radi svih dobro poznatih svjetskih pandemija i kriza proizvo\u0111a\u010di i trgovci su ih po\u010deli u nedostatku ponude, a u scenariju pove\u0107ane potra\u017enje, ponovno koristiti.<\/p>\n\n\n\n

Dokle god su na ambala\u017eama istaknute nove grama\u017ee, i deklaracije proizvoda oba pojma su legalna i zakonski dopu\u0161tena, nagla\u0161ava Mari\u0107.<\/p>\n\n\n\n

Napominje i da se potro\u0161a\u010di u slu\u010daju da primijete kako odre\u0111eni proizvodi imaju razli\u010dite grama\u017ee od deklariranih, imaju pravo \u017ealiti Instituciji ombudsmana za za\u0161titu potro\u0161a\u010da kao i entitetskim i \u017eupanijskim inspekcijama.<\/p>\n\n\n\n

Pritom isti\u010de da su prema nalazima inspekcija, kao i prema propisanim standardima zakonskih i podzakonskih akata, deklaracije proizvoda kod kojih je uo\u010dena izmjena (smanjenje) grama\u017ee ili promjene sastava proizvoda, vidljivo istaknute bez skrivenih navoda.<\/p>\n\n\n\n

Ina\u010de, Institucija ombudsmana za za\u0161titu potro\u0161a\u010da u BiH, u prethodnoj 2023. godini, zaprimila je rekordnih 1400 \u017ealbi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

U prvih \u0161est mjeseci ove godine Institucija ombudsmana za za\u0161titu potro\u0161a\u010da u BiH zaprimila je preko 600 \u017ealbi potro\u0161a\u010da koje se uglavnom odnose na komunalne i telekomunikacijske usluge kao i usluge robe \u0161iroke potro\u0161nje. Na ova tri sektora otpada cca. 90 posto \u017ealbi u podjednakim omjerima, ocijenio je u razgovoru za Fenu ombudsman za za\u0161titu […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":57576,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[9],"tags":[],"class_list":{"0":"post-85033","1":"post","2":"type-post","3":"status-publish","4":"format-standard","5":"has-post-thumbnail","7":"category-bih-i-svijet"},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/85033","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=85033"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/85033\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":85034,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/85033\/revisions\/85034"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/media\/57576"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=85033"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=85033"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.radiosrebrenik.ba\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=85033"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}